Ford Ranger Forum - Forums for Ford Ranger enthusiasts!

Go Back   Ford Ranger Forum - Forums for Ford Ranger enthusiasts! > >
Forgot Password? Join Us!

Welcome to Ford Ranger Forum

Reply
 
Thread Tools Search this Thread

  #1  
Old 07-18-2014, 12:32 PM
Jam Jam is offline
Project Troy
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 65
Default 5.13 Gears and 33s

I know it's not very sensible, or economical, but I was just curious what would happen if I put 5.13s in my 3.0L B3000... or if anyone's ever done it...

My truck came stock with 4.10s, and an 8.8 inch rear end. I now have 33 inch General Grabbers. I don't know if you've ever picked up a General Grabber, but they are very heavy... very! On top of that my 3.0L has no power. Right now, with 4.10s, the lack of torque is killing me. I can literally floor it from a stoplight and have a granny in a Prius under normal acceleration leave me in the dust. So, bottom line... I need to regear. At first, I wanted to get 4.56 gears, but after more research, I've decided I want more. So I'm at least getting 4.88s, and yes I know that's low.

So here's my question: What would happen if I put 5.13s in with 33x12.50x15 Generals and a weak 3.0L?

I know that my gas mileage would drop. I also know that I would be pushing high RPMs on the freeway. I don't care about fuel economy, and I can stay off the freeway if needed. I rarely get over 60 MPH. Usually just cruising around town at 30-40 MPH. I just want power.

Would it be completely outrageous for me to get 5.13s?
__________________
It's just a Mazda...

TROY BUILD THREAD

INSTAGRAM
Reply With Quote
  #2  
Old 07-18-2014, 12:34 PM
Xx-L1l-M3-xX Xx-L1l-M3-xX is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 1,522
Default Re: 5.13 Gears and 33s

I'd go with 4.88s and see how you like them, 5.13s are like drag gears lol


Sent from my windows phone cuz windows>ios
__________________
2002 ford ranger 4.0 SOHC steppie auto|airbox mod|throttle cable mod|flowmaster super 44 side exhaust|4X4 off road
coming soon:|halo lights| and interior work!
Reply With Quote
  #3  
Old 07-18-2014, 01:01 PM
sole sole is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 6,278
Default

To me it sounds like somthing is wrong with the truck, even though I have a 4.0 I have 33" 12.5 with 3.55 gears and I have little to no problem taking off, I can almost beat my friends ranger with 2.35 gears and 225/65 tires and he's a 4.0 also.
__________________
Black 2008 ranger sport 4.0 SOHC SAS'd and converted to 4x4 riding on a Dana 50 up front and a sterling 10.50 in the rear regeared with 5.13's, mickey thompson classic 3's rapped in 37x12.50 maxxis creepy crawlers
Reply With Quote
  #4  
Old 07-18-2014, 01:13 PM
2tonefx4 2tonefx4 is offline
January 2013 TOTM
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 497
Default Re: 5.13 Gears and 33s

I ran my 4.0L with 4.10's and 33's for a while and was alright. Now have 4.88's and 35's and is slightly over geared but does highway awesome and has plenty of power. Now I know I am comparing my 4.0 to your 3.0, but I think 5.13's is a bit overkill. Just my opinion...
__________________
2007 Ranger FX4 Offroad, 4.0L 5 Speed
35" Pro Comp Xtreme Mud Terrains on 15x8 ATX Mojave rims, 4.88 G2 Gears
3" BL, 4" Superlift Suspension Lift, Volant CAI, Throttle Body Spacer
SCT X3 Tuner

The list goes on...
Reply With Quote
  #5  
Old 07-18-2014, 01:24 PM
yeatzee yeatzee is offline
<-- PAID OFF!
 
Join Date: May 2011
Posts: 3,045
Default Re: 5.13 Gears and 33s

I'd go 4.88's, but if you want that extra power and don't mind the drawbacks then I don't see why not.
__________________
2002 DWB Ford Ranger XLT 3.0 V6 FF 4 Door
3" Doetsch spindle lift, 2.5" Camburg CRS coil lift, BTF uniball UCA's, ORW limit straps
Shackles, blocks, custom leaf pack, Bilstein 5100's/5125's F/R
33" GoodYear MTR's, 8.8 swap with 4.56 gears and L/S
Baja Designs 20" OnX, HID converted Hella's

Quote:
Originally Posted by 87rangerSummers View Post
He has a badass lifted 2wd. He is being a smartass
Reply With Quote
  #6  
Old 07-18-2014, 09:12 PM
Jam Jam is offline
Project Troy
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 65
Default

Bump! Need more opinions! lol
__________________
It's just a Mazda...

TROY BUILD THREAD

INSTAGRAM
Reply With Quote
  #7  
Old 07-18-2014, 09:34 PM
Xx-L1l-M3-xX Xx-L1l-M3-xX is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 1,522
Default Re: 5.13 Gears and 33s

I think 4.88s are good for what you need, 5.13 you'll be at redline on the freeway lol


Sent from my windows phone cuz windows>ios
__________________
2002 ford ranger 4.0 SOHC steppie auto|airbox mod|throttle cable mod|flowmaster super 44 side exhaust|4X4 off road
coming soon:|halo lights| and interior work!
Reply With Quote
  #8  
Old 07-18-2014, 09:41 PM
Jam Jam is offline
Project Troy
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 65
Default

Quote:
Originally Posted by Xx-L1l-M3-xX View Post
I think 4.88s are good for what you need, 5.13 you'll be at redline on the freeway lol Sent from my windows phone cuz windows>ios
Yeah, that's what I was thinking. lol While I'm at it I may as well just throw on some 7.17s. lmao
__________________
It's just a Mazda...

TROY BUILD THREAD

INSTAGRAM
Reply With Quote
  #9  
Old 07-18-2014, 09:59 PM
Xx-L1l-M3-xX Xx-L1l-M3-xX is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 1,522
Default Re: 5.13 Gears and 33s

You'll be able to drag with 33s!! Lol


Sent from my windows phone cuz windows>ios
__________________
2002 ford ranger 4.0 SOHC steppie auto|airbox mod|throttle cable mod|flowmaster super 44 side exhaust|4X4 off road
coming soon:|halo lights| and interior work!
Reply With Quote
  #10  
Old 07-18-2014, 10:06 PM
Jam Jam is offline
Project Troy
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 65
Default

Quote:
Originally Posted by Xx-L1l-M3-xX View Post
You'll be able to drag with 33s!! Lol Sent from my windows phone cuz windows>ios
5th gear and 7,000 rpm in the mall parking lot. Lmao!
__________________
It's just a Mazda...

TROY BUILD THREAD

INSTAGRAM
Reply With Quote
  #11  
Old 07-18-2014, 11:11 PM
02RangerFX4 02RangerFX4 is offline
Lil' Red
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 6,368
Default

Quote:
Originally Posted by sole View Post
To me it sounds like somthing is wrong with the truck, even though I have a 4.0 I have 33" 12.5 with 3.55 gears and I have little to no problem taking off, I can almost beat my friends ranger with 2.35 gears and 225/65 tires and he's a 4.0 also.
Holy hell why does your buddy have 2.35s? That's like landboat gearing.
__________________
2002 ford ranger FX4 Off Road | 4.0l v6 | Flowmaster 40 S/I D/O | JBA Headers | Rebello Racing cams | port and polished heads | K&n Drop-in filter | TwinStick | 31 Spline 4.10 Torsen rear diff | Alcoa rims | Sitting on 31's|
Reply With Quote
  #12  
Old 07-18-2014, 11:22 PM
Xx-L1l-M3-xX Xx-L1l-M3-xX is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 1,522
Default Re: 5.13 Gears and 33s

There's granny gears, than there's super granny gears lol


Sent from my windows phone cuz windows>ios
__________________
2002 ford ranger 4.0 SOHC steppie auto|airbox mod|throttle cable mod|flowmaster super 44 side exhaust|4X4 off road
coming soon:|halo lights| and interior work!
Reply With Quote
  #13  
Old 07-19-2014, 12:49 PM
sole sole is offline
Ford Ranger Driver
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 6,278
Default

Quote:
Originally Posted by 02RangerFX4 View Post
Holy hell why does your buddy have 2.35s? That's like landboat gearing.
Idk how the hell I messed that up lol he has 3.73's
__________________
Black 2008 ranger sport 4.0 SOHC SAS'd and converted to 4x4 riding on a Dana 50 up front and a sterling 10.50 in the rear regeared with 5.13's, mickey thompson classic 3's rapped in 37x12.50 maxxis creepy crawlers
Reply With Quote
  #14  
Old 07-21-2014, 08:20 PM
Jam Jam is offline
Project Troy
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 65
Default Re: 5.13 Gears and 33s

Lmao
__________________
It's just a Mazda...

TROY BUILD THREAD

INSTAGRAM
Reply With Quote
  #15  
Old 07-21-2014, 08:52 PM
02RangerFX4 02RangerFX4 is offline
Lil' Red
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 6,368
Default

Quote:
Originally Posted by sole View Post
Idk how the hell I messed that up lol he has 3.73's
Oh okay that makes more sense. I was about to say, those are gears from a 70s continental or something, haha.
__________________
2002 ford ranger FX4 Off Road | 4.0l v6 | Flowmaster 40 S/I D/O | JBA Headers | Rebello Racing cams | port and polished heads | K&n Drop-in filter | TwinStick | 31 Spline 4.10 Torsen rear diff | Alcoa rims | Sitting on 31's|
Reply With Quote
Reply

Tags
differential, gear ratio, gearing, gears, regearing

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search


Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
33s? Hatterer95 Wheels and Tires 5 08-12-2013 06:30 PM
Want to Buy: 33s blacked out ranger Tire & Wheel Items 13 08-23-2012 09:31 AM
33s with 2.3l? bburke Drivetrain Tech 8 07-10-2012 02:54 PM
gears with 33s? rangerdanger6 Wheels and Tires 17 09-28-2011 01:31 PM
33s desjardo Wheels and Tires 11 10-10-2010 06:37 PM